Informació local

El Banc d’Aliments, desbordat de feina i de solidaritat

“Són 25 anys d’experiència intentant donar un servei el més digne possible per qui ho necessita i aquesta experiència s’ha de notar en circumstàncies tan complicades” explica a Ràdio Barberà la Isabel Higuero Muñoz, responsable del Banc d’Aliments de l’Obra Social de la Parròquia Santa Maria. La Isabel coordina l’equip de 4 voluntaris que s’encarreguen del repartiment d’aliments a famílies en situació de vulnerabilitat econòmica derivades pels serveis socials municipals. Aquest servei, que està tenint setmanes frenètiques, compta amb una subvenció municipal i és una entitat col·laboradora de la Fundació Banc d’Aliments.

Actualment atenen 864 persones de Barberà del Vallès i en les darreres setmanes d’emergència sanitària i social han rebut més de 40 noves famílies. Per poder atendre correctament a tothom i garantir la distància de seguretat s’estan plantejant fins i tot ampliar els horaris, ja que les persones usuàries han d’acudir amb una cita prèvia i amb l’augment de famílies s’estan esgotant els torns dels tres dies que fan entregues d’aliments.

Durant aquesta pandèmia el Banc d’Aliments ha viscut situacions poc habituals i el magatzem ha anat baixant. “Se’ns han acabat els macarrons que sempre tenim les estanteries plenes o estem pràcticament sense galetes que també n’acostumem a tenir-ne moltes” narra Higuero. Hi ha una altra causa a més d’atendre més persones que també ha reduït les seves reserves d’aliments. No han pogut dur a terme dues campanyes que fan anualment i que ajuden a disposar de més aliments. Al març organitzen la “Operación Kilo” amb Carrefour on l’any passat van recollir 8.600 quilos de menjar i l’empresa dobla la quantitat en donacions al Banc d’Aliments de Barcelona. Enguany no s’ha pogut organitzar per motius obvis i tampoc la campanya “la fam no fa vacances”.

Solidaritat veïnal

En aquesta situació tan difícil, la Isabel es mostra satisfeta amb la resposta solidària de la gent de Barberà del Vallès. “Gent anònima que no ens coneix de res ve i pregunta que necessitem, ens truquen per telèfon per fer donacions econòmiques, ens porten compres…” exposa emocionada. Un exemple d’aquestes donacions espontànies es va produir mentre Higuero conversava per telèfon amb Ràdio Barberà quan un grup de treballadors del CAP de Barberà del Vallès va portar una compra gran per donar-la. Quan reben una donació fan un fotografia amb els aliments a les prestatgeries per enviar-li a la persona o grup que els ha portat i intenten ser atents i tenir algun detall. En el cas d’aquesta donació, els hi han regalat unes dosis individuals de crema de mans que ha portat a la parròquia un laboratori de Barberà que col·labora de forma recurrent. 

Els tipus d’aliments que més habitualment necessiten són els que no reben des del Banc d’Aliments de Barcelona com farina o sucre. Una altra necessitat són els productes adaptats a les intoleràncies alimentàries i problemes de salut com pot ser la llet sense lactosa o semidesnatada. Atenen quatre famílies amb persones celíaques i, per tant, necessiten productes sense gluten que, a més, acostumen a ser mes cars. Aquests productes si no reben donacions els compren directament.

Aquests dos últims mesos també hi ha gent que s’ofereix per afegir-se com a voluntària, però de moment han decidit l’equip ja rodat i reduït per garantir la distància dins el local. Per algunes tasques sí que necessiten reforços com per exemple un parell de persones voluntàries fora del local a partir de la setmana que ve per regular l’entrada de la gent. La Isabel explica que tot just estaven pensant en aquest tema i va aparèixer una noia per oferir-se a donar un cop de mà. “El proper dimarts ja vindrà”.

Una de les campanyes de solidaritat en marxa és la de l’Associació de Pensionistes i Jubilats de Barberà del Vallès. La Isabel espera que funcioni molt bé perquè “el Pere Berbel i la resta estan molt il·lusionats i dedicant molts esforços”. Dilluns passat van aconseguir la col·laboració d’una fruiteria del mercadet setmanal que a partir d’ara cada dilluns portarà menjar.

Com funciona el Banc d’Aliments?

Aquestes setmanes han estat fent lots preparats per cada família per extremar les precaucions sanitàries i evitar el contacte amb prestatgeries o altres objectes, però a partir del dimarts vinent començaran a fer-ho com sempre: les persones usuàries escullen el que necessiten a les prestatgeries. Els productes estan marcats amb punts i fan la seva pròpia compra amb els punts que tenen assignats. Habitualment entren 8 persones cada mitjà hora i hi ha uns bancs per seure a esperar, però clar ara no es fan servir per a les precaucions sanitàries. Tenen gel desinfectant per les persones usuàries i les voluntàries del banc porten mascareta i les proteccions necessàries.

Quan arriba algú per primera vegada a demanar ajuda des de la parròquia acostumen a preparar un “lot d’emergència” i explicar els passos a seguir perquè serveis socials faci seguiment de la situació econòmica i, si s’escau, els derivi al banc d’aliments per rebre ajuda alimentària. “Som estrictes en el compliment de les normes i el protocol” explica Higuero. Ho fan d’aquesta manera perl finançament públic que reben i perquè una part dels aliments que la Fundació Banc d’Aliments els hi fa arribar 3 cops l’any es financen amb fons de la Comunitat Europea i s’han de justificar.

A més d’aquestes fonts de finançament i les donacions particulars, reben subvencions de l’Obra Social de La Caixa segons projectes concrets de millora que presenten. Enguany han rebut 5.000 euros per posar en marxa un banc de productes d’higiene a més de l’ajuda alimentària.

Cada família derivada des de Serveis Socials té una targeta identificativa que serveis per 6 setmanes i es va renovant. Les targetes són de dos colors diferents per repartir les persones en dues setmanes alternes i fer possible la logística del repartiment. Cada usuària acudeix cada 15 dies amb un dia i una hora estipulats.

Segons manifesta la Isabel, aquestes setmanes els estan visitant moltes persones que mai s’havien vist en la situació de necessitar ajuda alimentària i ho passen molt malament. “Els hi cauen les llàgrimes de veure’s de cop en una situació així”, afegeix. Amb la seva experiència al Banc d’Aliments la Isabel intenta transmetre que qualsevol es pot veure en aquesta situació i que no és res dolent necessitar ajuda. “Per això estem. Potser persones que ara ens necessiten més endavant ajudaran a altres” considera la responsable i explica que precisament aquesta setmana una noia que ha vingut a oferir-se per ajudar amb aliments els hi ha explicat que la seva mare va necessitar venir a demanar menjar fa un temps.

Join the discussion

  1. Pingback: Resum continguts: del 25 al 29 de maig - radiobarbera.cat

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *