Informació local

Barberà sol·licita 1,3M€ dels fons europeus per pacificar el centre

L’alcalde de Barberà del Vallès, Xavier Garcès, va participar d’un acte de presentació dels projectes de Barberà, Castellar, Ripollet i Santa Perpetua que s’han presentat a la convocatòria europea per a la implementació d’actuacions de mobilitat activa i sostenibles. Es tracta d’iniciatives dels quatre municipis que han comptat amb el suport tècnic del Consell Comarcal del Vallès Occidental.

Les actuacions per les quals es demanen fons europeus fan referència a l’adequació de zones de vianants, entorns escolars, carrils bici, millores d’accessibilitat o la pacificació d’entorns urbans. En total es demanen 4,6 milions d’euros. Segons el president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, Ignasi Giménez, les actuacions podrien implicar una “reducció d’emissions de 176 tones de CO2 cada any” i “una reducció de consum de combustibles fòssils de més de 55 tones equivalents de petroli l’any”.

Transformar el centre de Barberà

En el cas de l’Ajuntament de Barberà del Vallès s’han sol·licitat als fons Next Generation aproximadament 1,3 milions d’euros per un projecte ja contemplat al Pla de Mobilitat Urbana Sostenible (PMUS). Aquest projecte consisteix convertir en zona de vianants tres carrers del centre i millorar l’accessibilitat de la zona centre de Barberà de Vallès. Aquesta subvenció suposaria un 90 % del cost previst del projecte, exclós l’IVA.

Concretament es contempla la peatonalització dels carrers Verge de l’Assumpció, Escultor Llimona i Manuel de Falla. També es preveu millorar l’accessibilitat a la cruïlla de la carretera N-150 amb el carrer Escultor Llimona per a condicionar la vorera lateral de la N-150. L’explicació per desenvolupar aquestes millores és que els carrers cèntrics i petits del municipi tenen actualment un disseny tradicional amb voreres molt estretes i en què el vehicle privat ocupa majoritàriament l’espai (circulació i aparcament). Amb aquest canvi l’accés de vehicles estarà restringit a veïns, càrrega i descàrrega (amb horari molt limitat) i vehicles d’emergències, deixant més espai als vianants i millorant-ne l’accesibilitat.

El projecte té per com a objectius millorar la qualitat de l’aire en el centre de la ciutat mijtançant la reducció d’emissions de gasos contaminants com el dioxid de carboni (CO2), Òxid de Nitrogen (Nox) i les partícules(PM) i el foment de la mobilitat activa i acessible. A més, l’Ajuntament de Barberà del Vallès considera que impulsarà el comerç de proximitat..

A la roda de premsa amb el Consell Comarcal, l’alcalde Xavier Garcés va destacar que el projecte està « molt lligat al comerç de proximitat per a què es mantingui ». També ha explicat que la peatonalització d’aquests carrers del centre és un projecte lligat « a un gran projecte de ciutat que és peatonalització de l’antiga Carretera de Barcelona, la N-150, que volem que s’acabi convertint en l’Avinguda del Vallès ».Segons Garcés que l’espai pacificat estigui a aquesta zona permetrà « que els vianants tinguin un camí des de la Plaça de la Vila, des de l’Ajuntament, fins al nostre Mercat Municipal ».

En cas d’obtenir els ajuts del fons per el projecte, es preveu un període d’informació i participació ciutadana, que la licitació sigui el 2022 i que les obres estiguin acabades a finals de 2023.

Suport comarcal als projectes

El Consell Comarcal del Vallès Occidental va crear a inicis d’any l’Oficina Next Generation amb dues funcions: treballar per consolidar els tres projectes que a nivell de comarca es volen presentar a les diferents convocatòries amb la participació dels ajuntaments i donar suport a altres iniciatives dels ajuntaments que vulguin també optar a aquestes ajudes. Des d’aquesta Oficina s’ha articulat el treball amb els ajuntaments.

En aquest cas, a la convocatòria del “Programa d’ajudes a municipis per a la implementació de zones de baixes emissions i la transformació digital i sostenible del transport urbà”, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència estableix que només poden ser beneficiaris de la implantació de Zones de Baixes Emissions i actuacions complementàries, els municipis de més de 50.000 habitants i/o capitals de província.

En canvi, els municipis de més de 20.000 habitants que prestin serveis de transport públic municipal i que tinguin aprovat un Pla de mobilitat urbana sostenible (com Barberà del Vallès) només poden ser beneficiaris de subvencions per a les actuacions relacionades amb la millora i digitalització del transport públic col·lectiu i la mobilitat activa (carrils bici, serveis de lloguer de bicicletes, corredors ciclistes periurbans, pacificació del trànsit, accessibilitat). És en aquest cas que els quatre municipis vallesans han pogut concorre-hi.

Join the discussion

  1. Pingback: Barberà peatonalitzarà el centre amb el finançament dels Fons Europeus - radiobarbera.cat

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.