Informació local

De la Carretera de Barcelona a l’Avinguda del Vallès?

L‘N-150, la carretera de Barcelona, provoca diversos problemes al seu pas per Barberà, Cerdanyola, Ripollet i Montcada i Reixac: contaminació de l’aire i soroll pel trànsit, efecte barrera dins cada municipi i problemes per desplaçar-se a peu o en bicicleta entre municipis. Una de les idees força del nou gran pla urbanístic metropolità (el PDU, que està en procés d’elaboració) són les Avingudes Metropolitanes que permetin “cosir” els diferents nuclis urbans i reduir la dependència del vehicle privat.

Per aquest motiu, està en marxa un projecte per repensar l’N-150 amb sessions participatives obertes a entitats des del març del 2021. És un projecte dins el programa europeu URBACT i ha de permetre redactar un pla d’acció integrat per l’àmbit de la carretera de Barcelona d’aquí a l’estiu del 2022. Però, qui està participant? Quines queixes són els més freqüents? Quines solucions s’estan proposant? Què passarà quan estigui llest el document?

Per conèixer millor dels detalls a L’Espiell, el magazin d’informació metropolitana i drets socials de Ràdio Barberà, n’han parlat amb la Judit Recio, arquitecta de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i membre del Servei de redacció del Pla Director Urbanístic, que està participant del projecte i també amb la Mònica Sempere, segona tinenta d’alcaldia i regidora de mobilitat i urbanisme i en Salvador Girvent, arquitecte de la secció d’Urbanisme i medi ambient de l’Ajuntament de Barberà del Vallès que s’han encarregat d’aportar la visió més local.  És un projecte que afecta de ple Barberà perquè com recordava Sempere “la carretera parteix en dos la ciutat”.

La regidora Mònica Sempere i l’arquitecte Salvador Girvent

Tant la regidora com els tècnics fan una valoració positiva del desenvolupament de les sessions de cocreació que al juliol havien comptat amb la participació de 19 entitats i associacions dels municipis afectats. També remaquen que està permetent un treball conjunt entre els equips tècnics dels diferents municipis i l’AMB per compartir experiències d’èxit i, en general, respostes a problemàtiques que són comunes. De totes maneres, Recio ha matisat que “el document que s’elaborarà és un full de ruta” que caldrà traduir a accions urbanístiques concretes per fer realitat el projecte.

A més dels problemes de contaminació o la dependència del vehicle privat, Recio ha destacat que hi ha diversos trams de “polígon obsolet” i que un dels reptes serà regenerar el comerç de proximitat en aquestes zones de manera que acompanyi el passeig i sigui un espai menys hostil als vianants. Ha destacat també la voluntat de desenvolupar diversos camins transversals que connectin la nova avinguda amb espais naturals com el riu Ripoll.

Girvent ha animat a la ciutadania a “reservar-se el diumenge 21 de novembre per participar de la propera sessió participativa a Barberà i fer-se seu l’espai i el projecte”. Aquesta sessió consistirà en un tall de la carretera de Barcelona simultani a diversos municipis amb tallers i activitats obertes. Podeu seguir les novetats del projecte a les seves xarxes socials Avinguda del Vallès.

A continuació podeu escoltar l’entrevista completa amb la regidora Mònica Sempere i els arquitectes Judit Recio i Salvador Girvent:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.