Aliança entre centres educatius, empreses i consistori per la Formació Professional

L’Ajuntament de Barberà del Vallès va presentar ahir dijous 9 de juliol la Taula de la Formació Professional amb una roda de premsa al Centre de Negocis Nodus Barberà. Aquest nou espai és un òrgan de diàleg amb la participació del consistori, els centres educatius i el teixit empresarial de Barberà del Vallès, que neix amb la voluntat d’identificar necessitats de formació del teixit productiu que no estiguin ateses i treballar per adequar l’oferta formativa existent a Barberà a aquestes. És una iniciativa amb finançament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i de la Diputació de Barcelona.
Segons l’Ajuntament, l’objectiu final de la taula és impulsar la creació d’un Centre Integral de Formació Professional especialitzat en els sectors de la Química i la Salut, que són les principals famílies professionals que ja es poden cursar en aquests moments a l’Institut La Romànica i al centre de formació privat XTART Galeno Salut.
El segon tinent d’Alcaldia i regidor de Desenvolupament Econòmic i Social, Pere Pubill i Linares, va explicar els objectius fonamentals de la Taula i va insistir en la necessitat d’escoltar les empreses perquè són les primeres a detectar les transformacions del mercat de treball:
En la mateixa línia que Pubill, l’alcalde de Barberà del Vallès, Xavier Garcés Trillo, i el primer tinent d’alcaldia i regidor d’Educació, Daniel González Cabrera, també van defensar la col·laboració publicoprivada com un camí per aprofitar tot el potencial industrial dels polígons barberencs. Així i tot, González va recordar que el 90% de l’oferta educativa de la ciutat és pública.
A més, Garcés va destacar la trajectòria que ja acumulen diferents serveis i projectes municipals – com la Fundació Barberà Promoció, el Cueme o l’Observatori de Trajectòries i Transicions Educatives – en l’orientació de l’alumnat barberenc cap al seu futur professional:
Pel que fa als centres educatius, la cap d’estudis de l’Institut La Romànica, Esther Berenguer Romero, va argumentar que necessiten crear vincles sòlids amb les empreses per garantir que la formació que rep l’alumnat sigui real i estigui actualitzada i la directora del centre de formació privat XTRAT Galeno Salut, Pilar Martínez Escoda, va explicar que part del seu alumnat són persones que estan enmig de la seva trajectòria professional i que decideixen formar-se més per poder progressar:
En representació del teixit econòmic de Barberà participa de la taula l’Associació Empresarial del Polígon Santa Maria de Barberà del Vallès. El president d’aquesta patronal, Martí Puig Ysern, va plantejar que la mida de la majoria d’empreses (que són PIMES o microempreses) dificultar que puguin adherir-se al model de Formació Dual tal com està plantejat en aquest moment i també va criticar de forma bastant directa els treballadors joves que s’incorporen al mercat de treball:





