Cristina Fallarás Sánchez: “Estem fent una revolució amb paraules”

Barberà ha posat el colofó a les activitats del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'eliminació de la Violència contra les dones, amb el plat fort del programa i un gran èxit de participació ciutadana. La visita de l’escriptora i comunicadora feminista Cristina Fallarás Sánchez va omplir la Sala Salvador Allende de la Biblioteca Esteve Paluzie. Gairebé 200 persones van assistir a la seva conferència ‘Una revolució amb veu de dones. Per què molesten els nostres testimonis?’.
Podeu escoltar fragments de la conferència a continuació:
Durant la xerrada, Fallarás va fer una reflexió sobre la incomoditat que provoquen els testimonis de dones que han patit violència sexual i que estan sorgint actualment gràcies a moviments i iniciatives com el #metoo, #Cuéntalo o #Seacabó. L’escriptora defensa que, encara que no en siguin conscients, les dones estan sent precursores d'una gran revolució que es basa en les paraules.
A més, Fallarás va fer un repàs d’aquells casos de violència sexual que han marcat la historia més recent del nostre país, com l’assassinat d'Ana Orantes al 1997, el cas de Nevenka Fernández al 2000 o l’anomenat cas de “La Manada” al 2016.
Per l’escriptora la novetat és que des de 2018 les dones expliquen per primera vegada les seves experiències en primera persona i són protagonistes del debat públic sobre la violència sexual. Per Fallarás aquest canvi de rol fa que el sistema patriarcal se senti incomodat, senyalat i atacat.

Aquestes reflexions tenen el seu origen en que Cristina Fallarás és la creadora de la iniciativa internacional #Cuéntalo, un moviment que a través de la xarxa de X, llavors Twitter, va donar veu a milions de dones que es van atrevir a explicar les seves experiències.
Cuéntalo va suposar un abans i un després en el moviment feminista. Però alhora, l'exposició de les seves protagonistes va acabar provocant que aquest s’hagués de transformar i al 2023 Fallaràs va crear un altre sistema per a preservar l’anonimat de les víctimes. Així naixia "Se acabó". Ara està en procés, conjuntament amb la resta del col·lectiu "Comando Comadres", de posar en marxa una nova iniciativa: la xarxa social La Nuestra, que vol servir no només per arxivar testimonis de dones, sinó per ajudar a posar-les en contacte.

Una Sala Salvador Allende plena de gom a gom es va entregar totalment a la ponent que va crear un ambient de tal complicitat i confiança que, fins i tot, algunes dones es van decidir a compartir les seves experiències personals respecte a la violència masclista que han patit en les seves vides. També va haver temps per a les reflexions, les preguntes, dubtes i fins i tot per a les rialles.
Amb la xerrada de Cristina Fallaràs finalitzava el programa d’activitats del 25 de novembre, Dia Internacional per a l'eliminació de la Violència contra les dones, que ha acollit diverses propostes a la nostra ciutat durant aquets mes de novembre. El programa Feminismes per avançar ha pogut parlar amb moltes de les persones que han protagonitzat les activitats, inclosa la mateixa Cristina Fallarás:





