Més de vint alumnes de l’INS Can Planas comparteixen lectures amb alumnes d’altres instituts al ‘First Literary Dates’

Aquest dimecres a les 10h ens han visitat tres alumnes de l’Institut Can Planas per parlar-nos de la seva experiència participant en el “First Literary Dates”, un berenar literari que aquest any s’ha celebrat a Sant Adrià de Besòs i que aplega alumnes de l’ESO i de Batxillerat de diversos instituts de Barcelona i dels seus voltants. L’objectiu és que debateixin al voltant d’un llibre que prèviament han llegit. Al setembre es publiquen a la seva pàgina web diversos títols perquè els alumnes que hi participen escullin un o diversos i els llegeixin durant el curs.
Al “Bon dia, Barberà!” de dimecres ens van visitar la Valeria, de 1r d’ESO, la Maria, de 3r d’ESO i la Valentina, de 1r de Batxillerat, acompanyades de l’Ester Pérez Lasierra, professora i Cap del Departament de Llengües Estrangeres de l’Institut Can Planas. Ens ha explicat que aquest esdeveniment porta aquest títol en homenatge al programa de televisió “First Dates”, que enguany ha arribat a la desena edició. Els alumnes poden escollir entre diversos llibres agrupats per temàtiques o menús literaris, com els anomenen. Per exemple, el “menú afrodisíac” fa referència a novel·la juvenil o romàntica, el “menú saludable” fa referència a llibres que tenen com a temàtica el benestar emocional o físic. Hi ha menús de “clàssics o de “poesia”. Fins i tot hi ha un menú de “manga” per als que prefereixen llegir aquest tipus de còmics. Un grup de professors s’encarrega d’oferir una àmplia varietat de llibres i temàtiques, que puguin agradar o fins i tot, s’agafen idees dels alumnes a l’hora de cercar títols que els puguin ser atractius. Els menús que més èxit tenen són l’”afrodisíac”, i el de “diversitat”, que parla de temàtiques LGBTIQ+.
El dia que se celebra el “First Literary Dates” es distribueixen els alumnes per taules en grups de 8 a 10 alumnes barrejats amb gent d’altres instituts, que porten el seu llibre i el comenten. Aquestes taules estan dirigides per alumnes que han participat en altres edicions tant d’ESO com de Batxillerat. En el moment que fan aquest berenar, els nois solen començar a parlar sobre els llibres que llegeixen, però a mesura que avança la tarda també parlen d’altres temes que els hi agraden o que els preocupen i que alguns d’ells fan amistat i es donen el contacte, el “que és molt bonic de veure”, com ens comentava l’Ester.
Els alumnes de l’Institut Can Planas han participat per segon any consecutiu. En l’edició de l’any passat van poder assistir vuit alumnes i en la d’enguany han estat 21, i la previsió és que l’any vinent encara s’apuntin més alumnes. Aquest any, una altra professora del centre, la Sara Veiga, està organitzant a l’Institut Can Planas una altra activitat similar, els esmorzars literaris, on es fa una xerrada similar al voltant d’un llibre mentre es fa un petit esmorzar.
La Valeria, alumna de 1r d’ESO, va ser la primera de les alumnes que va compartir a la ràdio la seva experiència. Ens ha explicat que un dia van a la biblioteca a agafar els llibres que més els hi agraden, i després tenen entre un i dos mesos per llegir-los. El dia que es va celebrar el “First Literary Dates” va poder parlar d’altres llibres amb deu nois i noies de la seva edat. El que més li va agradar va ser poder conèixer altres nois d’altres instituts.
La Maria, de 3r d’ESO, en canvi, ja fa dos anys que assisteix a aquestes jornades literàries, i ha destacat que porta anant tot aquest temps perquè li agrada molt llegir i socialitzar amb persones a les que no coneix. Va voler compartir amb nosaltres un resum dels llibres que havia llegit, ‘Antes de Diciembre’, de Joana Marcús, i ‘Bajo la misma estrella’, de John Green. De tots dos va poder parlar amb les persones amb les que havia coincidit. Aquest any ha destacat que l’experiència li ha agradat més perquè hi han anat més persones i han estat tots junts en el mateix espai i no separats en diversos llocs com l’any anterior.
La Valentina, de 1r de Batxillerat, ha fet aquest any de dinamitzadora de taula per primer cop. La seva tasca és preguntar a totes les persones que s’asseuen a la taula sobre el llibre que s’havien de llegir i intenta que ningú es quedi en blanc i que tots participin perquè flueixi la conversa. El taller comença parlant del llibre, en concret ella moderava una taula sobre diversitat i una vegada havien acabat de parlar-ne, les persones que hi havia al voltant de la taula van voler compartir algunes de les seves inquietuds i experiències amb la resta. En el seu cas, era el primer any que hi participava i ha destacat que l’any que ve li agradaria tornar perquè li ha agradat molt l’experiència.





